Podział instalacji LPG - generacje
Zastosowane w pojazdach różne systemy zasilania w silnikach benzynowych, wymagają dobrania właściwej generacji i typu instalacji gazowej. Co do montażu instalacji LPG wyróżniamy pięć generacji zasilania gazem propan - butan . Podstawowym czynnikiem, który decyduje o odpowiednim doborze instalacji gazowej jest typ układu zasilania benzyną zastosowany w danym aucie.
I generacja – przeznaczona jest do aut z silnikiem w których zastosowano gaźnik lub wtrysk bez użycia sondy lambda ( układy zasilania w starszych samochodach ), to najtańszy typ instalacji z przełączeniem ręcznym z benzyny na gaz (gaźnik) lub automatycznym (wtrysk).
II generacja – przeznaczona jest do aut z silnikiem w których zastosowano jedno- lub wielopunktowy wtrysk paliwa z użyciem sondy lambda i katalizatorem. Przełączenie z benzyny na gaz dokonywane jest automatycznie i uzależnione jest od obrotów silnika.
III generacja – przeznaczona jest do aut z silnikiem z wielopunktowy wtryskiem paliwa i katalizatorem oraz plastikowym kolektorem dolotu powietrza. Obecnie już nie oferowana ze względu na zastąpienie jej IV generacją.
IV generacja – najbardziej powszechnie stosowana na rynku instalacja LPG zasilania gazem, jest to wtrysk gazu w fazie lotnej. Każdy wtryskiwacz gazowy przydzielony jest dla jednego cylindra a przełączenie z benzyny na gaz jest procesem w pełni automatyczny, płynny i niezauważalny dla użytkownika. Natomiast dla aut z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa (np: FSI, GDI). stworzony został system, który jest dedykowany oraz opracowany indywidualnie dla danego typu silnika. Stosowany jest do samochodów 4-i 6- cylindrowych wolnossących lub turbodoładowanych.
V generacja – najbardziej zaawansowana ze wszystkich obecnie stosowanych instalacji gazowych i jest dedykowana do konkretnych modeli. System wyróżnia się sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie ciekłej pompowanym pod ciśnieniem do komory spalania. Odbywa on się przy zastosowaniu oryginalnych wtryskiwaczy benzynowych oraz pompy wysokiego ciśnienia, tak więc zostały wyeliminowane wtryskiwacze gazowe i reduktor gazu.